ساندريلا....
عيادة تجميل دكتور البزره


قصص قصيرة قصص قصيرة,قصه واقعيه قصيره,قصص رومانسية قصيرة.

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 09-29-2010, 04:30 PM   #1
مميزة فى قسم الحوار والنقاشات الجادة
لم يعدل حالته
 
الصورة الرمزية ابتـهـال
 
تاريخ التسجيل: Aug 2008
العضوية : 255644
مكان الإقامة: libya
المشاركات: 3,002
الجنس: أنثى
مرات الإعجاب: تلقى 104 مرات الإعجاب التي تلقاها
أعطى 129 مرات الإعجاب التي أعطاها
نقاط التقييم: 404
ابتـهـال is just really niceابتـهـال is just really niceابتـهـال is just really niceابتـهـال is just really niceابتـهـال is just really nice
ساندريلا....

فى يوم مشمس جميل

استيقظت ساندريلا باكرا كالعادتها لترتب البيت وتنظفه


ساندريلا :ااااااه الصبح طل وعندي شغل كثير

يعنى حرام لو خذيتلى يوم راحه...



طق طق طق طق زوجه اب ساندريلا: ساندريلا نوضي من النوم سادك خلاص مافى حد نايم لهل ساعه

متخلنيش نرفع صوتى عشان خواتك راقدات


ساندريلا: بينها وبين نفسها يسلام طبعا قصدك مافيش خدامه ترقد لهالساعه


اقضت ساندريلا الصبح كله فى ترتيب المنزل بعدها دخلت للمطبخ عشان ترتبه

وفى نفس الوقت ....

دخلت اختاها للمطبخ عشان يفطروا

استغلت ساندريلا فرصه عدم وجود امهم بالجوار

فأغلقت البابب هدوء
واقتربت من ادوات الطبخ واخذت السكين
وبدأت تهددهم بالسكين


وخلتهم يرتبو المطبخ بدالها بسرعه

وقالتلهم لو جبتوا سيره قدام امكم مش حيصبح عليكم صبح

أومؤا اخواتها رأسهم بالموافقه


ومع صوت طقطقه اقدام زوجه اب ساندريلا من الدرج

اسرعت ساندريلا وعملت نفسها تقطع الخبز بالسكين لأخواتها عشان يفطروا


نادتها زوجه ابيها وقالتلها: ساندريلا تعالى عندي حاجات من السوق حاببتك تجيبيهم


ساندريلا:السوووووق يا سلام واخيرا طلعه من البيت


لبست ملابسها وخرجت السوق..


وفى الوقت الي كانت فيه تتعاند مع الخضار على سعر الطماطم


الامير شارل:يااااادي العيشه هوا مش انا امير

خلونى اتفرج على التلفزيون وابقى على الفيس بوك

مش زيا لعيشه النكد تدرب على السيف واحضر اجتمعات متفهمش منها غير كلمة (سيادتك)


طق طق طق

الخادمه :جناب الامير ابوك ارسل بطلب سيادتك!

الامير:متعرفيش ليه

الخادمه:معذره من سيادتك هوا قالى كلميه وبس

الامير :طيب انتى والله طيبه خوديلك 10 دينار اشتري بيهم حاجه ليكي

متأكده مش عارفه ليش؟

الخادمه: شكرا لسيادتك ربي يكرمك مكنش فى داعي اه بس هوا اكيد اجتماع


الامير : طيبي انصريفي


ذهب الامير لصديقه الذى نبه عليه والده الا يرافقه

عشان فنظره هوا رفيق سوء


المهم رفيقه اسمه مرسي


الامير :اهلا يا مرسي

مرسي: اهلا بالامير ايه مالك مكشر بس

الامير:انا زهقت من العيشه هاذي اجتماعات ونكد

مرسي:والله انت صعبان عليا طيب تعال نغيرلك جو ونوقفلنا فى شي شوكه ونعاكس بنات فى السوق


الامير : شوكه؟ ونعاكس .؟ ايش هالكلمات


مرسي : لا لا انت محتاج تتعرف على العالم رسمي

شوف شوكه هي الطرف بتاع الشارع يعنى بتلقى دائما فيها شلل شباب

والمعاكسه يعنى تشوف بنت حلوه وتغازلها بدون ما ترتبط بيها ومصاريف والتزمات وتعلق فيك,,,,,,يعنى ببلاش


الامير :اهااااااااا متأكد يعنى بدون ما تعرف اسمها

مرسي:بدون اسمها واحيانا ما تشوف حتى وجهها بتعاكس وخلاص


الامير : اهاااا حلو منك يا مرسي نجرب فيها ايش لو جربنا


ذهب مرسي والامير للسوق وكان فى نفس الوقت مازالت ساندريلا بتتعارك على كيلو الطماطم

افترق مرسي عن الامير بعد ما عاكسو كم بنت واتعلم الامير

ساندريلااشترت كيلو الطماطم بنص دينار وعملت الى فى راسها

وهى طالعه صدمت فى الامير


الامير: ازيك يا حلوه يا قشطه


ساندريلا: انت بس لو وفرت وقلت اسف


الامير: واقولك اسف علاش انت مفروض تقولي اسفه


ساندريلا: نــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعم (مع وضع اليدين على الخسر) انت اللى رافع راسك ومتشوفش قدامك


الامير: ياي ايش الببلك والبيئه هادي ايوه صحيح انا عملتها

وبرضو انتى لازم تعتذري عشان انا الامير

ساندريلا: ههههههههههههههههه قال امير قال ,,,شوف امشي طول لنهايه الشارع

ولف يمين بعدها الشارع اللى على اليسار لا اللى بعدها

فى بنايه كبيره مكتوب عليها مستشفى الامراض العقليه

ادخللهم وقوللهم الكلام اللى بتقوله


الامير: اه واتعب المسافه دي كلها ليه ليش ما انتى تمشي وتقوليلهم بدالي

>>>طبعا هوا ما استوعبش

ساندريلا:خبطت على جبهتها ربي يلطف بيك وهيا ماشيه بس بينها وبين نفسها الشب حليوه والله

سكتت وقالتله بصوت عاليه شويه

999554

ومشيت تجري عشان تأخرت

الامير :تنح فيها وقاللها انتــــــــــــــــى بتتكلميني ولا ايه؟


ساندريلا: لا هذا عبيط جدا ما ينفعش هوا وين عايش فأي عصر بدال ما يسجل رقم الموبايل

خرجت زوجه ابوها لتبحث عنها عشان تأخرت ولازم يحظروا الغدا

لقتها بتتكلم مع الامير


زوجه ابوها:ايييييه وانا اقول ليه بتفرح لما تطلع السوق

دايرتيلنا قرنين يا ساندى يا بنت فريحه

مشت مشيه متسارعه الاقدام

انتى يا بنت يا مش مترابايا انا نعرف نربيك


تعالى هنا واخذتها من شعرها...


ساندريلا: ا ياي اي لا انتى فاهما غلط يا ماما؟

زوجه ابوها: ماما؟ دلوقتى بقيت ماما لا انا نوريك

فضحتي بينا انتي ايش؟

خلاص الناس ايش تحكى عليك انتى هتشوهى سمعه اخواتك

اي حد يخطب يقولوله لا هذولا اختهم بتوقف مع الشباب فى الشوارع

انتى عوزا اخواتك يعنسولي بسبب اخلاقك يا حبيبتى

لا يا ماما مش حيحصل انا حوريك


ساندريلا: والله انا مظلومه وياريت حتى فى حاجه بالصح عشان اتبهدل على فايده

............وصلوا للبيت ودخلوا


وبهدلتها زوجه ابيها امام ابنتيها


ثم قررت ان تعاقبها وتحلق لها شعرها ع الزيرو

يعنى تبقى صلعاء....

مضي اليوم وساندريلا تبكي ليس على شعرها

بل لأنها لا تستطيع ان تشفى غليلها من اخواتها لما بقوا يضحكوا عليها

عشان الحاجه الوحيده الى تشفي بيها غليلها انها تقصلهم شعرهم والحاجه هذي متقدرش تديرها

عشان امهم حتلاحظ


مضت الايام وسندريلا لا تخرج من بيتهم بسبب شعرها

وجائت سيارتين فخمه فى احد الايام

السياره الاولي كانت بي ام من نوع ليله علوي

ووراها بي ام ع العين وحاجبها

التصقت ساندريلا على زجاج النافذه

ساندريلا : وااااااااااااااااااااااااااااو

اخواتها جائوا يجرو من تحت مع انصراف السيارتين

ماما ماما اجتنا دعوه من القصر على حفل

امهم (واللى هيا زوجه اب ساندريلا):لاااااااا مستحيل لا لا .....(اغمى عليها)


أحد البنتين:بس انا مش عارفه يعنى نعمل زي ايام زمان نلبس وهوا ينقى وحده منا

هههههههه غريبه والله زي الافلام والروايات


بعد ما صحت الام قررت ان بناتها يخرجوا يعملو شوبينق

عشان لازم يلبسو حاجات حلوه

وفى الوقت ذاته ساندريلا ماتت قهرا

ساندريلا: لااااااا مش معقول هوانا كنت احلم واخطط وبعدين ياخد الامير غيري

اساسا انا احلى بنت فى المدينه كلها والله حسره تفوت على الامير بنت زي

كله بسبب الاوروبه دي حلقتلي شعري


نظرت ساندريلا فى المرأه واذا بها تنظر الى خزانتها وفجأه

ااااااااااااااااااااااااااه مستحيل كيف نسيت باروكة ماما اصلها كانت صلعه هى كمان

وعشان كده بابا تزوج عليها صحيح ازاي انسي موضوع زي ده

ذهبت ساندريلا واخذت الباروكه بتاعت مامتها وقاستها

ساندريلا:على قياسي بالظبط تمام التمام

ذهبت مسرعه واختارت ملابس تليق عليها والاكسسوار

وتممت على كل حاجه وتنفست الصعداء

رجعوا اخواتها من السوق وبدؤوا يجروا على وجل وحده

(مش على رجل وحده بالظبط يعنى كنايه عن السرعه )


يجهزوا نفسهم ويعملوا السشوار والفير والمانكير

ساندريلا: اوووووووووووووووف امتى يطلعوا شكلهم حيتأخروا على هالعين انا ما جهزت نفسي وطلعت بعدهم الحفله بتنتهى

خلصوا اخوتها وطلعوا


ساندريلا واخيرا ووبقت تجري مش على رجل وحده دي بقت تجري بدون رجلين

وجهزت نفسها وزبطت الباروكا

وطلعت تاخذ تاكسي

وتشحورت ...

المهم وصلت ومازل على الحفله نص ساعه وتكمل

وطبعا لازم ترجع قبل ما يرجعوا اهلها

المهم دخلت ولقت الامير هوا نفسه اللشاب اللى صدمته

وبقت تقهقه بصوت عالي

حتى التفت لها االامير

(بصراحه هي تقصدتها عشان تلفت النظر)

المهم هوا معرفهاش اصلا المكياج والتسريحه تغيروا

وابتسم وابتسمت المهم.........

مشوها ابتسمات لعند ما مشت نص ساعه

وقفت ساندريلا لما انتبهت للساعه

ساندريلا : ايه ايه الظلم هذا

دانا حتى ما حكيتش ايش هالحظ ده انا مسدقت ان المهمه سهله

خاصتا لما عرفت ان الامير هو العبيط ده

طلعت تجري وهوا قال ايش مالها

مسكها من شعرها فطاحت الباروكا فى يده

الامير: لاااااااااااا دي طلعت صلعه

المهم رجعت ساندريلا ع الوقت بالدوب

وما نامت كل الليل تفكر


طبعا مش فى الامير ,,,تفكر كيف بتنتقم لان ده كله بسبب زوجه ابوها

ع العموم

الامير منامش يومها اصلا جاله اكتأب وأرق

دخل عليه المستشار مالك يا سيادت الامير مفش وحده عجباك

عادي نجبلك نانسي عجرم لو بتريد


الامير: لااااااااا المشكله انها عاجبتنى بس هى صلعه

المستشار: معقوله لا لا معقوله افكارك سطحيه نزرع لها شعر ما تخدش على بالك بس كده

الامير :صح ايوه صح ليه فاتت عليها دي وبقيت افكر طول الليل

المستشار: بينه وبين نفسه اصلك مش غبي وعبيط

الامير /:خلاص اعلن من بكره انا حدور على اي بنت صلعه عشان اعرفها

انتشر الخبر فى المدينه

البنات: لا موستحيل لا لا لا


طبعا اللى حصل ان كل بنات المدينه حلقوا نفسهم وبقوا صلع


وصل الخبر للأمير

الامير : لاااااااااااااااا مستحيل يحصل كده ازاي انا بعرف

المستشار: متقلقش الباروكه اكيد فيها قياس ونعمل تشك على كل بنات المدينه اللى تجي عليها نجبها وتتزوجها


الامير : اه صحيح ................(وزي كل مره اازاي انا مفكرتش فى ده)

ع العموم

دهبو ودوروا على صاحبت الباروكه

واللى راسها كبير ومدخلتش فيه

واللى راسها صغير وتتزحلق من عليه


قبل ما يوصولوا فى بيت ساندريلا وخلف الكواليس:

ساندريلا: ههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههههههه ههههههههههه

طبعا بتتريق على اخوتها

لا لا معقوله يا جانيت وماجيت منظركم زي البطيخه هههههههههههههه ههههههههههههههههههههه



لعند ما وصلوا لبيت ساندريلا

ساندريلا: يارب الحظ جانى اخيرا جاتنى حاجه كويسه فى معيشتي


المهم زوجه اب ساندريلا وزعتها يعنى بالعربي

قالتلها غوري شويه وهوينا


ساندريلا: لااااا مش المرادي ده حظى وحاخده مممكن ارتكب جريمه اه انتوا ما تعرفونيش

وجرت واخذت السكين وحطته على عنق زوجه ابوها

قلتى ايه ممكن تعيدي كلامك اللى من شويه

زوجه ابوها:لا لا انتي معاكي حق يا حبيبتى يا نور عيني انتى بنتي ومن حقك تتزوجي الامير وانا حفرحلك

بس خلى السكين بعيد عني شويه

وبيناه وبين نفسها ايه دي بنت شوارع ولا خريجه حبوس


طق طق طق( وصولوا الجماعه)

فتحت ساندريلا البابا وهي بتبتسم وخدوده منحمره

وحركات خجل والبرائه المصطنعه

دخل المستشار وقيس الباروكا واجت الباروكا


اخذو سانريلا وزرعولها الشعر ومشت للقصر

المهم اول ما شفها الامير


لا لا لا ...مستحيل تكون هيا خلاص رجعوها خدوها انا افضل

طول عمري عازب ولا اتزوج دي


وفى الوقت ذاته

دخلت سنووايت تجري من الصياد اللى بعثته لها زوجه ابوها هيا التانيه

وشافها الامير


الامير :هيا دي انا حتزوج دي


ساندريلا /:اه اه اه ...طاحت اغمى عليها من الصدمه



وتوته توته توته خلص الحدوته


كل واحد منا بياخذ على قصاد نيته مهما اظهر للناس حسنه وبرائته


:::::::::::::::::::::::::::::::::::


هى ليست قصه بل محاوله للكتابه

وبـأمكانكم اعتبارها شويه تنكيت


سعيده بقرائتكم
التوقيع
امرايف علي نسمتها نعشق سبخها وشطها وبركتها ......
اخريبيشنا والصابري وحومتها....
بعيد عن بحرها مايروق مزاجي...
فيها العرب عاشت علي فطرتها ...
فيها صحابي ورفقتي ...واعزازي
الام الحنونه غيرها مانوازي يومين والثالث علي بنغـــــــــازي
ابتـهـال غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

رابط إعلاني
قديم 09-29-2010, 05:45 PM   #2
مميزة فى قسم النقاشات والحوار الجاد
الحاله: يا خسارة
 
الصورة الرمزية أنـيـن
 
تاريخ التسجيل: Sep 2009
العضوية : 487202
المشاركات: 1,131
الجنس: أنثى
مرات الإعجاب: تلقى 6 مرات الإعجاب التي تلقاها
أعطى 0 مرات الإعجاب التي أعطاها
نقاط التقييم: 224
أنـيـن has a spectacular aura aboutأنـيـن has a spectacular aura aboutأنـيـن has a spectacular aura about
الأصدقاء:(8)
أضف أنـيـن كصديق؟
يخرب عقلك
القصة دمها خفيف كنت متشوقة اعرف نهايتها
فكرة تداخل القصص كانت رائعة
لم احبذ كيف كتبتِ العبرة بالنهاية
انا ارى بان السندريلا اخذت جزاءها الذي تستحقه
لكن ليس كما تظنين
بالعكس لم تكن بذاك الشر او النية السيئة
ولهذا ابعد الله عنها الامير الغبي

شكرا ابتهال
التوقيع



أنـيـن غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 09-29-2010, 07:12 PM   #3
مميزة فى قسم الحوار والنقاشات الجادة
لم يعدل حالته
 
الصورة الرمزية ابتـهـال
 
تاريخ التسجيل: Aug 2008
العضوية : 255644
مكان الإقامة: libya
المشاركات: 3,002
الجنس: أنثى
مرات الإعجاب: تلقى 104 مرات الإعجاب التي تلقاها
أعطى 129 مرات الإعجاب التي أعطاها
نقاط التقييم: 404
ابتـهـال is just really niceابتـهـال is just really niceابتـهـال is just really niceابتـهـال is just really niceابتـهـال is just really nice
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أنـيـن مشاهدة المشاركة
يخرب عقلك

القصة دمها خفيف كنت متشوقة اعرف نهايتها
فكرة تداخل القصص كانت رائعة
لم احبذ كيف كتبتِ العبرة بالنهاية

ايوه صحيح كان حلو تداخل القصتين
لكن كانت احلي لو عطيت احداث اكثر
مع تداخل القصتين لولا انه بخل منى
العبره ربما كانت طريقه سردها بطريقه اخري افضل

انا ارى بان السندريلا اخذت جزاءها الذي تستحقه
لكن ليس كما تظنين
بالعكس لم تكن بذاك الشر او النية السيئة
ولهذا ابعد الله عنها الامير الغبي

شكرا ابتهال


هذا كله وليست شريره
هي سفاحه وعدوانيه
يمكن لا تظهر البرائه كثيرا
وبذالك تعتبر قليله النفاق
وانا اعارضك فى ابعاد الامير الغبي ان تكون نعمه
على العكس
الى جانب انه امير... الرجل الغبي واللى مايعرفش يلعب بديله من متطلبات العصر حنونه

اسعدنى وجودك انيــــن الغاليه

التوقيع
امرايف علي نسمتها نعشق سبخها وشطها وبركتها ......
اخريبيشنا والصابري وحومتها....
بعيد عن بحرها مايروق مزاجي...
فيها العرب عاشت علي فطرتها ...
فيها صحابي ورفقتي ...واعزازي
الام الحنونه غيرها مانوازي يومين والثالث علي بنغـــــــــازي
ابتـهـال غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 09-29-2010, 10:04 PM   #4
مميزه فى قسم الحوارات والنقاشات الجادة
الحاله: كل شيء يتغيّر .........
 
تاريخ التسجيل: Apr 2009
العضوية : 428959
المشاركات: 5,044
الجنس: أنثى
مرات الإعجاب: تلقى 42 مرات الإعجاب التي تلقاها
أعطى 0 مرات الإعجاب التي أعطاها
نقاط التقييم: 681
ام الكتاكيت is a splendid one to beholdام الكتاكيت is a splendid one to beholdام الكتاكيت is a splendid one to beholdام الكتاكيت is a splendid one to beholdام الكتاكيت is a splendid one to beholdام الكتاكيت is a splendid one to behold
حتى سندريلا القنوعه الحنونه غيرها الزمن ..

اعتقد فعلا نحن الآن في زمن يخلو من السندريلا كل ما في الكلمه من رقه وطيبه

قصه ظريفه وعاميتها جميله

وكانها بقلم محترف ......ما رايك بتكرار التجربه !

بيتي الجميله

استمري
التوقيع
هنعيش فــــــــــــــ الدنيا مره واحده بـــــــس

فــــــــــــ لازم نعيشها صـــــــــــح !

.

.
ام الكتاكيت غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 09-30-2010, 12:03 AM   #5
مستجد
الحاله: هـــــــلآلــــي وأأفتخخخـــر ..
 
الصورة الرمزية & ناصر &
 
تاريخ التسجيل: Sep 2010
العضوية : 710341
مكان الإقامة: الرياض
المشاركات: 22
الجنس: ذكر
مرات الإعجاب: تلقى 0 مرات الإعجاب التي تلقاها
أعطى 0 مرات الإعجاب التي أعطاها
نقاط التقييم: 10
& ناصر & is on a distinguished road
الأصدقاء:(2)
أضف & ناصر & كصديق؟
Cool

والله مشكور قصة مشوقة








مع تحيات (& ناصر &)
التوقيع
هـلآلـي وأأفتـ خ ـــر

وألـي مو ع ــآجبه ينتــ ح ـر

ويكـتب ع ـلى قبـــ ررره ..منقـههههر ..
& ناصر & غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة



الساعة الآن 08:34 PM.


Powered by: vBulletin Copyright ©2000 - 2006, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO
جميع الحقوق محفوظة لعيون العرب
2003 - 2011